Jakość Kształcenia
Jakość Kształcenia
×

V Forum Akademickie

14 kwietnia 2023

14 kwietnia 2023 odbyło się V Forum Akademickie, którego tematem było powiązanie sztucznej inteligencji z dydaktyką.

Spotkanie pt. „Sztuczna inteligencja a realna dydaktyka” otworzyli Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia WUM dr hab. Piotr Dziechciarz oraz Kierownik Studium Komunikacji Medycznej WUM dr Antonina Doroszewska. W słowie wstępnym dr hab. Piotr Dziechciarz zwrócił uwagę, że słysząc kolejne doniesienia o sztucznej inteligencji możemy czuć się jak ludzie z początku XX wieku widzący nadlatujące samoloty – wiemy, że coś się zbliża, jednak nie wiemy, co to jest.

Jako pierwszy wypowiadał się student V roku kierunku lekarskiego Tomasz Ufniarski. W swoim wystąpieniu Jak sztuczna inteligencja może uczynić egzaminowanie bardziej ludzkim? zwrócił uwagę na niedoskonałości wykorzystywania pytań testowych w egzaminowaniu. Jako alternatywę wskazał eseje, których sprawdzanie jest jednak czasochłonne. Czy można wykorzystać do tego sztuczną inteligencję?

  • Obecnie powszechnie dostępne modele, takie jak ChatGPT, nie odpowiadają pokładanym w nich nadziejom, jeśli chodzi o ocenianie wypowiedzi pisemnych. Natomiast są sposoby, żeby udoskonalać te wyniki, wyciągać dużo więcej. To właśnie „prompt engineering” – dostosowywanie tekstu, który „do niego” piszemy – stwierdził Tomasz Ufniarski.

    Następnie Aleksander Pawlicki ze Szkoły Edukacji PAFW i UW zastanawiał się, jak nauczyciel ma patrzeć na sztuczną inteligencję i odnosić się do jej wpływów na uczenie się oraz nauczanie.

  • Można mieć pokusę, żeby wpaść w pułapkę, w którą bardzo często wpadają nauczyciele, czyli fałszywe przeciwstawienie wiedzy i umiejętności. Tych rzeczy przeciwstawiać nie wolno. (…) Istnieje taki fałsz, że myślenie krytyczne jest kompetencją, którą możemy rozwijać, a cała reszta wiedzy jest w Internecie. Otóż nic na to nie wskazuje (…) Nie da się po prostu myśleć krytycznie. Zawsze myśli się krytycznie „o czymś” – mówił w wystąpieniu pt. „Kto tam? A kto pyta? Nauczyciel rozgląda się po świecie zmienianym przez SI”.

    Spotkanie zakończyła prof. Joanna Mytnik z Politechniki Gdańskiej. W prezentacji „Jak modele językowe AI zmieniają metodykę i warsztat pracy nauczyciela akademickiego?” opowiadała o narzędziach, które wykorzystują sztuczną inteligencją, a z którymi nauczyciel może spotkać się w czasie pracy. Poza tym zwróciła uwagę, że musimy przyzwyczaić się do obecności zjawisk takich jak ChatGPT i wspólnie ze studentami pracować nad ich „oswojeniem”.

  • Chcemy, żeby absolwenci szkół kończyli je z pewnym poziomem kompetencji cyfrowych i technologicznych. W kontekście AI trzeba przeformułować, co to oznacza. Na pewno powinniśmy uczyć, że AI halucynuje, uczyć krytycznego myślenia, co świetnie wpisuje się w kompetencje przyszłości. Bez tego nie ma mowy o dobrym korzystaniu z AI – uważa prof. Mytnik.