Dr hab. n. med. Piotr Dziechciarz
Zakres zadań Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia
W Warszawskim Uniwersytecie Medycznym funkcjonuje System Zarządzania Jakością Kształcenia wspierający rozwój uczelnianej kultury jakości.
Ogólne ramy Systemu określa uchwała nr 12/2015 Senatu Uczelni. System służy realizacji „Polityki jakości kształcenia” Uczelni i wzmocnieniu jej potencjału dydaktycznego. Na poziomie wydziałowym, celem Systemu jest zapewnienie osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia poprzez wsparcie indywidualnych i instytucjonalnych wysiłków w tym zakresie.
System jest tworzony przy udziale społeczności akademickiej i interesariuszy Uczelni:
- zgodnie z wymaganiami i wytycznymi zewnętrznymi, w tym postanowieniami Procesu Bolońskiego i Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (w szczególności według Standardów i wskazówek zapewnienia jakości kształcenia w EOSW opracowanych przez ENQA),
- zgodnie z wizją, misją i strategią Uczelni,
- z uwzględnieniem autonomii i specyfiki Wydziałów,
- w oparciu o uczelniane, krajowe i międzynarodowe dobre praktyki i dotychczasowe doświadczenia w zakresie zarządzania jakością kształcenia, drogą szerokich konsultacji i dialogu, z poszanowaniem wartości i tradycji akademickich.
Efektywność systemu uczelnianego jest weryfikowana m.in. przez zewnętrzny system zapewnienia jakości (akredytacje). Za jakość kształcenia odpowiedzialni są wszyscy członkowie społeczności akademickiej Uczelni, w tym władze, nauczyciele akademiccy, pracownicy administracji, studenci, doktoranci oraz słuchacze studiów podyplomowych Uczelni – poprzez swoją postawę i działania.
Formalna struktura organizacyjna Systemu służy zapewnieniu, ocenie i doskonaleniu jakości kształcenia w Uczelni, jak również ma za zadanie inspirować, wspierać i koordynować indywidualne oraz instytucjonalne działania w tym zakresie.
Podstawową strukturę organizacyjną Systemu wspierającą Władze WUM w zarządzaniu jakością kształcenia tworzą:
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia,
- Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia,
- Biuro Jakości i Innowacyjności Kształcenia.
Głównym zadaniem Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia jest nadzór nad wdrożeniem i doskonaleniem uczelnianego Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia, w tym:
1. Kierowanie pracami Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia;
2. Promowanie Systemu oraz kultury jakości kształcenia wśród społeczności akademickiej Uczelni;
3. Udzielanie informacji i nawiązywanie relacji z interesariuszami zewnętrznymi Uczelni w sprawach związanych z Systemem;
4. Nadzór nad opracowaniem i składanie Rektorowi:
a. Rekomendacji celów i działań Uczelni w zakresie zarządzania jakością kształcenia;
b. Projektów ram instytucjonalnych Systemu na poziomie uczelnianym;
c. Do końca grudnia każdego roku:
- „Uczelnianego raportu z oceny jakości kształcenia” (przykładowe raporty), uwzgledniającego dane z raportów wydziałowych i CKP,
- „Uczelnianego planu poprawy jakości kształcenia” ze wskazaniem celów, odpowiedzialności i harmonogramu działań projakościowych;
5. Przedstawianie Senatowi Uczelni ww. projektów procedur oraz raportów;
6. Monitorowanie jakości procesu kształcenia na poziomie uczelnianym;
7. Nadzór nad okresową analizą i oceną jakości procesu i efektów kształcenia nad poziomie uczelnianym;
8. Nadzór nad okresową analizą i oceną funkcjonowania i efektywności Systemu na poziomie uczelnianym;
9. Nadzór nad wdrażaniem działań doskonalących na poziomie uczelnianym;
10. Inspirowanie i nadzór merytoryczny nad działalnością Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia.
Realizując swoje zadania, Pełnomocnik współpracuje z Prorektorem ds. Studenckich i Kształcenia oraz Biurem Jakości i Innowacyjności Kształcenia.
Źródło: Dokument Rektora powołujący Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia oraz określający zakres zadań z dnia 01.09.2012r.
Do podstawowych funkcji Systemu Zarządzania Jakością Kształcenia należy zapewnienie, ocena i doskonalenie jakości kształcenia poprzez:
1. Ustalenie przejrzystego zakresu odpowiedzialności za zarządzanie jakością kształcenia;
2. Określanie jasnych celów i planów poprawy jakości kształcenia;
3. Dostarczanie czytelnych wzorców i standardów postępowania w zakresie kształcenia oraz zarządzania jakością kształcenia;
4. Wdrażanie skutecznych, wielowymiarowych narzędzi zarządzania jakością kształcenia,
5. Ciągłe monitorowanie jakości procesu kształcenia;
6. Regularną ocenę jakości procesu i efektów kształcenia;
7. Podejmowanie stosownych, systematycznych działań doskonalących;
8. Stymulowanie i nagradzanie wysokiej jakości kształcenia;
9. Rozwój kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich;
10. Identyfikację, promowanie i upowszechnianie dobrych praktyk oraz wymianę doświadczeń w zakresie kształcenia oraz zarządzania jakością kształcenia;
11. Publikowanie informacji na temat jakości procesu i efektów kształcenia;
12. Rozwój współpracy w dziedzinie zarządzania jakością kształcenia z interesariuszami i partnerami Uczelni z kraju i zagranicy.
Źródło: Załącznik do Uchwały nr 12/2015 Senatu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego System Zarządzania Jakością Kształcenia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – ogólne ramy instytucjonalne, paragraf 3
Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia pełni jednocześnie funkcję przewodniczącego Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia, Zespół który pełni wobec Rektora Uczelni funkcję doradczą i rekomendacyjną.
Zadania Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia pokrywają się wcześniej opisanymi zadaniami Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia:
1. Opracowywanie i przedstawianie Rektorowi:
a) rekomendacji celów i działań Uczelni w zakresie zarządzania jakością kształcenia,
b) projektów ram instytucjonalnych Systemu na poziomie uczelnianym,
c) do końca stycznia każdego roku:
- „Uczelnianego raportu z oceny jakości kształcenia” za poprzedni rok akademicki, uwzględniającego dane z raportów wydziałowych i CKP (przykładowe raporty);
- „Uczelnianego planu poprawy jakości kształcenia” na dany rok kalendarzowy, ze wskazaniem celów, odpowiedzialności i harmonogramu działań projakościowych;
2. Stałe monitorowanie jakości procesu kształcenia na poziomie uczelnianym;
3. Okresowa analiza i ocena jakości procesu i efektów kształcenia na poziomie uczelnianym;
4. Okresowa analiza i ocena funkcjonowania i efektywności Systemu na poziomie uczelnianym;
5. Nadzór nad wdrażaniem działań doskonalących na poziomie uczelnianym;
6. Inspirowanie i nadzór merytoryczny nad działalnością Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia.
Źródło: Załącznik do Uchwały nr 12/2015 Senatu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. System Zarządzania Jakością Kształcenia Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego – ogólne ramy instytucjonalne, paragraf 10-11
Przydatne linki:
1. Akty prawne, procedury, Uchwały Senatu i Zarządzenia JM Rektora.
2. Polityka Jakości Kształcenia WUM
3. Procedura opracowywania i okresowego przeglądu programów kształcenia